Enginyeria de Tecnologies i Serveis de Telecomunicació

Nota de tall 1a assignació PAU/CFGS 2017: 5,000

Històric de notes de tall

Nom del títol: Graduat/ada en Enginyeria de Tecnologies i Serveis de Telecomunicació per la Universitat Politècnica de Catalunya

Professio regulada: Enginyer/a tècnic/a de telecomunicació

Mencions: Sistemes audiovisuals / Sistemes telemàtics / Sistemes de telecomunicació / Sistemes electrònics

Règim: Temps complet i temps parcial

Formar professionals amb un perfil polivalent, amb una formació àmplia i profunda en enginyeria de telecomunicació i amb capacitat per concebre, dissenyar, implementar i operar productes, sistemes i serveis en els àmbits dels sistemes de telecomunicació, la telemàtica, l'electrònica i els sistemes audiovisuals.

Aquest estudi segueix la iniciativa CDIO (conceive, design, implement, operate), que han incorporat les principals universitats del món per a la formació integral en enginyeria. La CDIO inclou el treball de les competències i habilitats que s'adapten al perfil que necessiten les empreses o institucions, perquè les persones titulades puguin esdevenir emprenedors i empresaris o puguin fer recerca.

Competències professionals

• Capacitat per redactar, desenvolupar i signar projectes en l'àmbit de l'enginyeria de telecomunicació que tinguin com a objecte la concepció i el desenvolupament o l'explotació de xarxes, serveis i aplicacions de telecomunicació i electrònica.
  • Coneixement, comprensió i capacitat per aplicar la legislació necessària durant el desenvolupament de la professió d'enginyer tècnic de telecomunicació i facilitat per a l'ús d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligatori.
  • Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies que el capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, i que, a més, el doti d'una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
  • Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, i també per comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l'activitat de l'enginyer tècnic de telecomunicació.
  • Coneixements per realitzar mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, planificació de tasques i altres treballs anàlegs en el seu àmbit específic de la telecomunicació.
  • Facilitat per a l'ús d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligatori.
  • Capacitat per analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.
  • Conèixer i aplicar elements bàsics d'economia i de gestió de recursos humans, organització i planificació de projectes, així com de legislació, regulació i normalització en les telecomunicacions.
  • Capacitat per treballar en un grup multidisciplinari i en un entorn multilingüe, i també per comunicar, tant per escrit com de forma oral, coneixements, procediments, resultats i idees relacionades amb les telecomunicacions i l'electrònica.

• Telecomunicacions
  • informàtica
  • consultoria de negoci
  • aeronàutica i aeroespacial
  • sanitat
  • indústria
  • transport
  • universitat i recerca

• Assessor/a tecnològic/a i consultor/a en solucions TIC.
  • Dissenyador/a de sistemes i aplicacions TIC.
  • Administrador/a de telecomunicacions i maquinari.
  • Administrador/a de sistemes de telecomunicació, telemàtics, audiovisuals i electrònics.
  • Desenvolupador/a i programador/a d'aplicacions de telecomunicació, telemàtiques, audiovisuals i electròniques.
  • Investigador/a, innovador/a i dissenyador/a de productes.

Està comprovat que la incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació milloren la productivitat i, per tant, les persones expertes en aquestes tecnologies seran cada cop més requerides per les empreses. No es tracta solament d'introduir internet per a finalitats comercials o de comunicació entre empleats, sinó que també cal introduir tecnologies de valor afegit. Això implica aplicacions de futur en sectors tan diferents com la sanitat o l'energia.

D'altra banda, l'accés a la informació i a un ús massiu d'aquesta requereix unes infraestructures de telecomunicació millors; així doncs, s'espera que hi hagi un augment del desplegament de xarxes de fibra òptica i un augment de cobertura de les comunicacions mòbils de quarta generació.

També, les comunicacions seran cada cop més necessàries en diversos àmbits i escenaris i amb diverses tecnologies a més de les esmentades; per exemple, la nova generació de GPS a Europa, el sistema Galileu o les tecnologies WiMAX o LTE.

Així mateix, les ciutats es faran més intel·ligents amb la implantació de xarxes de sensors que recullin informació d'utilitat.

Finalment, la seguretat de les xarxes de comunicació també requerirà professionals amb formació en l'àmbit de les telecomunicacions.

Així doncs, podem concloure que les persones titulades tindran unes òptimes perspectives de futur pel que fa a inserció laboral.

Informació relacionada