Ciència i Enginyeria de Dades

Nota de tall 1a assignació PAU/CFGS 2018: 12,018

Històric de notes de tall

Nom del títol: Graduat/ada en Ciència i Enginyeria de Dades per la Universitat Politècnica de Catalunya

Règim: Temps complet

Preparar professionals amb una formació sòlida en els fonaments de l'enginyeria i, especialment, en matemàtiques, informàtica i processament del senyal, i proporcionar-los, alhora, flexibilitat i iniciativa davant dels nous reptes tecnològics.

Competències

Capacitat per:

• Analitzar fenòmens complexos mitjançant la probabilitat i l'estadística, i plantejar models d'aquests tipus en situacions concretes. Formular i resoldre problemes d'optimització matemàtica.
  • Utilitzar els sistemes de computació actuals, inclosos sistemes d'alt rendiment, per al processament de grans volums de dades des del coneixement de la seva estructura, funcionament i particularitats.
  • Dissenyar i aplicar tècniques de processament de senyal, escollint entre diferents eines tecnològiques, incloses les de visió artificial, de reconeixement del llenguatge parlat i de tractament de dades multimèdia.
  • Construir o utilitzar sistemes de processament i comprensió del llenguatge escrit, integrant-lo en altres sistemes dirigits per les dades. Dissenyar sistemes de cerca d'informació textual o hipertextual i d'anàlisi de xarxes socials.
  • Aplicar les eines necessàries per a l'emmagatzematge i el processament de les dades, i per a l'accés a aquestes dades.
  • Escollir i utilitzar tècniques de modelització estadística i anàlisi de dades avaluant la qualitat dels models, validant-los i interpretant-los.
  • Visualitzar la informació per facilitar l'exploració i l'anàlisi de dades, inclosa l'elecció de la seva representació adequada i l'ús de tècniques de reducció de dimensionalitat.
  • Aplicar el procés d'innovació, proposar models i plans de negoci basats en explotació de dades, analitzar-ne la viabilitat i comunicar-los de manera convincent dins del context corporatiu.
  • Aplicar les pràctiques de la gestió de projectes en la gestió integral del projecte d'enginyeria d'explotació de dades, en les àrees d'abast, temporal, econòmica i de riscos.
  • Planificar, concebre i dur a terme projectes de caire professional de forma individual en l'àmbit de l'enginyeria de les dades, liderant-ne la posada en funcionament i la millora contínua, i valorant-ne l'impacte econòmic i social.

Àmbits tan diversos com la biotecnologia, la genòmica, el comerç electrònic, l'automoció, les finances, la realitat virtual, la medicina, l'esport, l'energia, el transport, la domòtica, etc., estan immersos en quantitats colossals d'informació que requereixen un tractament matemàtic, estadístic i computacional.

• Científic/a
  • tècnic/a
  • investigador/a

La formació del grau en Ciència i enginyeria de dades serà una competència amb un valor creixent en el futur. Tot just som a l'inici d'un nou període de la història on les responsabilitats sobre l'anàlisi de les dades i la presa de decisions es desplacen gradualment dels humans als ordinadors.

Els cotxes autònoms, el comerç electrònic, la fabricació robotitzada, etc., són alguns dels nombrosos exemples que indiquen una tendència de futur on les competències adquirides durant la titulació seran cada vegada més necessàries.

Facultat d'Informàtica de Barcelona  (UPC)

www.fib.upc.edu